zaterdag 28 juni 2014

Kluizenaar

Ik ben een verborgen kluizenaar. Een stiekeme kluizenaar. A closet hermit. Ergens in mij schuilt een alter ego dat niets liever doet dan in haar eentje thuis, in complete stilte of, afhankelijk van het humeur, met het zalvende stemgeluid van Mel Thormé, Ella of Harry Connick Jr. op de achtergrond, op de bank nadenkt over life's big questions.

Je zou dit niet zeggen als je naar mijn agenda van de afgelopen twee maanden kijkt. De ene avond na de andere avond staat gevuld met afspraken met mensen die ik al véél-te-lang niet heb gezien of mensen die ik pas heb ontmoet en die ik zo enorm aardig vind. 

Lastig wel, in combinatie met werk en gezin. Ik zie hubby bijna niet gedurende deze periode. We doen aan aflossing van de wacht bijna. Hij is gedurende deze tijd van het jaar veel te vinden op de fiets, ik in de kroeg. Hij staat goed geluimd om 5 uur op, ik ben meer van: dan kom ik net thuis.... 

Nu ja, dat laatste gebeurt steeds minder vaak hoor. Mien wordt ook een dagje ouder. Dat brakke, die katers, het lijkt wel of het steeds langer duurt. En mijn offspring werkt vaak ook niet echt mee aan het vlotte herstel. 

Maar weet je? Ik moet het hebben van deze maanden. De maanden dat ik energie heb. De maanden dat ik 's avonds onrustig word en de stad in wil. De maanden dat ik mijn agenda overboek. Want ik weet dat het overgaat. Dit is een cyclus, ieder jaar weer.  Er komt straks aan het eind van de zomer een moment, dan ben ik mezelf en het uithuizige compleet zat. En dan gaat ineens de agenda dicht. Dan maak ik geen afspraken meer. Dan kom ik niet meer diep in de nacht thuis. 

Dan laat ik gewoon mijn alter ego even een tijdje overnemen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen