maandag 19 september 2011

Papa

Er zijn dagen dat alles me aan mijn vader doet denken. Als ik zou geloven in een hogere macht of in leven na de dood dan, op een dag als vandaag, zou ik geloven dat hij in de buurt was. Misschien wel om me iets duidelijk te maken of om me een beetje bij te sturen.

Op zo'n dag als vandaag zie ik allereerst de contouren van een man die qua bouw op mijn vader lijkt. Mijn onderbewuste reageert direct en het kind in mij denkt: He daar is paps! Leuk!

Soms wordt die onbewuste registratie een bewuste gedachte, gevolgd door een - tegenwoordig zoete - melancholie. Gelukkig word ik niet meer overvallen door het enorme gemis en de doffe pijn die ik in de begintijd ervaarde. Ik kan er nu zelfs een beetje van genieten. Zo blijft hij tenminste in mijn gedachten en herinner ik mij telkens weer kleine details. Dingen of gewoonten waarvan ik niet meer wist dat ik ze me nog herinnerde.

Zo'n dag als vandaag gaat verder en terloops ontdek ik iets anders dat me aan hem doet denken. Een logo van een bepaald automerk, een film die hij leuk vond, gedrag waar hij zich bij anderen aan ergerde. Zoiets. Vandaag was het een man op het perron die twee druppels water op Bud Spencer leek. Ik kan me het nog levendig herinneren, mijn vader voor de Philips buis, kijkend naar Bud Spencer en Terrence Hill. Geweldig vond hij dat.

Op zo'n dag weet ik hoe het verder gaat. De herinneringen blijven komen en er blijven dingen gebeuren die me aan hem doen denken. Zoals ik al zei, als ik erin zou geloven, zou ik bijna denken dat hij een stukje met me oploopt. Een prettige gedachte, dat wel.

Bij het instappen in de tram zegt een meneer tegen zijn mobieltje: het is de toon die de muziek maakt.
En ik? Ik denk aan alle keren dat ik ruzie maakte met mijn vader en brutaal tegen hem deed. Als hij me dan zei dat ik niet zo'n grote mond moest hebben, ontkende ik alles stellig en beweerde ik dat ik het niet zo bedoeld had. Waarop hij steevast tegen mij zei: "Jaja, nou, c'est le ton qui fait la musique, hoor!"

Dag pap.X

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen