donderdag 8 april 2010

Voorlezen

"Mam, ga jij maar lekker zitten, dan lees ik jou wel even voor want jij bent niet zo lekker."
Ik volg de wijze raad op van mijn dochter, want ik voel me inderdaad niet zo lekker. Die voorleesboeken zijn ook niet alles wanneer je hoofdpijn hebt.
Bloedserieus kijkt ze in haar boek: een enkel A4-tje met wat paarse krassen erop. Ze slaat een imaginaire pagina om en mompelt: "Nee deze niet. Die is te lang voor nu." Dan slaat ze nog een pagina om en vraagt: "Mama, wil je het verhaaltje van de kat die moest gaan slapen of die van het snoepmonster met patatjes in zijn oren?"

Er volgt een heel lang verhaal met veel bijverhaaltjes. Ik geniet van het serieuze dan weer geannimeerde gezichtje van mijn dochter. Ze gebruikt haar stem en haar ogen om het verhaaltje spannend te maken. Uiteindelijk vindt ze toch nog de weg terug naar haar oorspronkelijk bedoelde verhaaltje. Triomfantelijk kijkt ze me aan en wijst naar de paarse streep op het papier en zegt: "Ja mama, dat had je niet gedacht he, dat dit hier allemaal staat!"

Soms kan ik haar wel opvreten, dat gekke kind van mij.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen